آموزش کوتاه گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

فهرست مطالب

آیا می‌خواهید بدانید گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چگونه کار می‌کند؟ در اصل، گوگل آنالیتیکس اطلاعات قدرتمندی را در مورد بازدید کنندگان سایت تان به شما ارائه می‌دهد. اما استفاده از آن ساده نیست چون بسیاری از مبتدیان آن را پیچیده و کمی دشوار می‌دانند. به همین دلیل است که در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند.

اصلاً گوگل آنالیتیکس چیست؟

google analytics

به عبارت ساده‌ تر، گوگل آنالیتیکس یک ابزار ردیاب رایگان است که توسط گوگل عرضه می‌ شود و به شما نشان می ‌دهد که چگونه بازدیدکنندگان از وب سایت تان استفاده می‌ کنند. برای مثال، فکر کنید که یک فروشگاه eCommerce دارید و می‌خواهید بدانید چند کاربر از وب سایت شما دیدن می‌کنند. با کمک  گوگل آنالیتیکس، شما می‌توانید به طور دقیق تعداد بازدیدکنندگان را در فروشگاه خود مشاهده کنید. همچنین دقیقا متوجه شوید که آنها از کجا به سمت فروشگاهتان هدایت شده اند، از چه ابزاری استفاده می‌کنند، و غیره.

گوگل آنالیتیکس چه کار می‌کند؟

google analytics چه کار می کند

گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در مورد رفتار کاربر ارائه می‌دهد که می‌تواند برای کسب‌وکار شما مهم باشد. دلایل بسیاری وجود دارد که شما باید از Google Analytics استفاده کنید.

در اینجا برخی از مزایا استفاده از این ابزار آورده شده ‌است:

  1. عملکرد وب سایت خود را بررسی کنید.
  2. ببینید که آیا تلاش‌های بازاریابی تان مفید واقع شده اند، یا خیر.
  3. چه نوع محتوایی را باید ایجاد کنید یا چه محصولاتی را برای فهرست کردن در وب سایت خود قرار دهید.
  4. می توانید کاربران را به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید (مانند سن، جنسیت، کشور، ابزار و غیره)
  5. بهینه سازی صفحات سایت

چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

google analytics چگونه کار می کند

استفاده از گوگل آنالیتیکس ممکن است کار دشواری باشد، اما به ما اعتماد کنید، کاملاً هم اینطور نیست.

ایجاد یک حساب گوگل آنالیتیکس و اضافه کردن یک کد ردیابی

اولین کاری که شما باید انجام دهید ایجاد یک حساب و اضافه کردن یک کد رهگیری برای سایت است. اما کد رهگیری چیست؟ کد رهگیری در واقع امکانی است که ازطریق آن به گوگل  آنالیتیکس می فهمانید که باید بازدیدکنندگان سایت و هر اقدامی که انجام می‌دهند را دنبال کند. این کد ساختاری شبیه به کد های برنامه نویسی جاوا اسکریپت دارد.

البته لازم نیست محتوای کد را درک کنید. زمانی که یک کاربر از وب سایت شما بازدید می‌کند، گوگل آنالیتیکس در مرورگر وب یک کوکی قرار می دهد. کوکی‌ها، فایل‌های کوچکی هستند که حاوی اطلاعات فعالیت‌های کاربر هستند. با استفاده از این کوکی‌ها، گوگل آنالیتیکس می فهمد که یک کاربر در وب سایت شما چطور رفتار می‌کند و سپس این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند تا گزارش‌ها مختلف را به شما نشان دهد.

مطالعه بیشتر در رابطه با :  گوگل مپ چیست و چه استفاده ای دارد؟

استفاده از گزارش ‌های گوگل آنالیتیکس

google analytics گزارش

زمانی که یک حساب ایجاد کردید و کد رهگیری را به آن افزودید، باید کار با گوگل آنالیتیکس و گزارش های این ابزار را بیاموزید. شما در صفحه اصلی این ابزار می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • Users: تعداد بازدید کنندگانی که به سایت شما آمده‌اند (در ۷ روز گذشته)
  • Sessions: تعداد تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت شما در یک چارچوب زمانی (معمولا ۳۰ دقیقه) مانند مشاهده یک صفحه، کلیک روی لینک و یا خرید یک محصول
  • Bounce Rate: چند نفر از بازدیدکنندگان دکمه بازگشت را فشار می‌دهند یا وب سایت شما را بدون انجام یک تعامل می بندند.
  • Session Duration: مدت زمان متوسطی که یک کاربر مهمان در وب سایت می ماند.
  • Active Users right now: چند کاربر فعال در حال حاضر در وب سایت شما فعال هستند.

گزارش های بلادرنگ (Realtime Report)

گزارش های بلادرنگ این ابزار تعداد کاربران سایت شما را در حال حاضر نشان می‌دهد. این جایی است که شما فعالیت های واقعی وب سایت خود را خواهید دید. به طور خلاصه، شما می‌توانید صفحات فعال بالای وب سایت خود را ببینید، و اینکه چه تعداد بازدید کنندگان در این صفحات به صورت بلادرنگ در حال فعالیت اند، از چه کشوری در حال بازدید سایت هستند و غیره.

گزارش‌های بلادرنگ برای اندازه‌گیری عملکرد یک کمپین که شما در حال اجرا آن هستید، مانند فروش، یا تبلیغ محتوای وب سایت ‌های ارتباط جمعی عالی هستند.

مطالعه بیشتر در رابطه با :  کوتاه از گوگل وب مستر یا سرچ کنسول

گزارش رفتار کاربران در سایت (Behavior Report)

وقتی می خواهید بدانید که بازدید کنندگان در وب سایت شما چه کاری انجام می دهند ، باید گزارش رفتار کاربران را در آنالیتیکس گوگل جستجو کنید. به طور کلی، این بخش یک تصویر فوری از رفتار کاربران را به شما نشان خواهد داد:

  • Pageviews: تعداد کل صفحات که بازدیدکنندگان مشاهده می‌کنند.
  • Unique pageviews: زمانی که یک کاربر یک صفحه خاص را حداقل یک‌بار در وب سایت مشاهده کرده‌است.
  • Average Time on Page: این مقدار متوسط زمانی است که بازدیدکننده از صفحه وب سایت شما دیدن می‌کند.
  • Bounce Rate: درصد بازدید کنندگانی که تنها یک صفحه را می بینند و با آن تعامل دارند.
  • Percentage Exit: به شما می‌گوید که چگونه اغلب بازدیدکنندگان صفحه وب سایت شما را ترک می‌کنند (یا مجموعه‌ای از صفحات).

علاوه بر این معیارها، می توانید صفحات برتر وب سایت خود را نیز مشاهده کنید. شما می‌توانید یک گام به جلوتر بروید و رفتار کاربر را با نگاه به Behavior Flow report پیدا کنید. این بخش به شما تصویر کاملی از بررسی بازدیدکنندگان را خواهید دید. می‌توانید صفحه ای را ببینید که بازدیدکننده از آنجا وارد وب سایت می‌شود و از آنجا خارج می‌شود.

همچنین می توانید با استفاده از گزارش صفحات فرود (Landing Pages)، صفحات لندینگ مناسب و مورد پسند کاربران نسبت به  را بقیه مشاهده کنید. این بخش همچنین به شما نشان می دهد که چه میزان ترافیک در حال ورود به سایت شماست (کسب) ، چقدر بازدید کننده در صفحه دارید (رفتار) و نرخ تبدیل صفحه لندینگ (تبدیل) چقدر است.

گزارشات بخش نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیکس (Conversion Report)

در نهایت، ما در آخرین گزارش ارائه‌شده توسط گوگل آنالیتیکس ، به سراغ نرخ گزارش های تبدیل می رویم. همانطور که از اسمش این بخش مشخص است، این گزارشات به شما می‌گویند که نرخ تبدیل وب سایت تان چطور انجام می‌شود.

اما نرخ تبدیل چیست؟ نرخ تبدیل، هر فعالیتی است که توسط یک بازدیدکننده به اتمام می‌رسد. می‌توانید یک ویدئو را دانلود کند، یک محصول بخرد، یا در خبرنامه به اشتراک گذاشته شما عضو شود.

رضایت شما از این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست

نام و نام خانوادگی(Required)
نوع درخواست(Required)
درخواست در رابطه با؟(Required)

مقالات مرتبط

 

سایر مقالات

 

به دنبال چه مطلبی هستید ؟

بازنشر در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram