خزنده ها یا گوگل بات ها چگونه عمل می کنند؟

خزنده های گوگل

به دنبال چه مطلبی هستید ؟

بازنشر در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

فهرست مطالب

خزنده ها یا گوگل بات ها برنامه های کامپیوتری پیشرفته ای هستند که وظیفه آن ها بررسی وضعیت وب سایت های فعال در اینترنت است. این توضیح را می توان به عنوان یک تعریف ساده و در عین حال قابل فهم برای گوگل بات ها دانست.

خزنده ها همان گونه که از نام آن ها پیداست با خزیدن در سر تا سر وب به دنبال ایجاد شرایطی بهتر برای کاربران اینترنت هستند.  به عنوان مثال برای یافتن بهترین نتایج جستجو این خزنده ها می توانند بسیار مفید و موثر باشند.

وظیفه اصلی این خزنده ها این است که سایت ها و صفحات مختلف آن ها ایندکس کرده و سایت هایی را که پیش تر ایندکس شده اند را به روز رسانی کنند. شرکت گوگل از کامپیوتر های زیادی برای فرستادن خزنده ها یا گوگل بات ها استفاده می کنند. هر کدام از موتور های جستجویی که در اینترنت مشغول به فعالیت هستند دارای خزنده های ویژه خودشان هستند برای گوگل نام این خزنده ها همان گوگل بات یا Google Web Crawler می باشد.

معرفی انواع خزنده ها یا گوگل بات ها و کاربرد های آن ها

معرفی انواع خزنده ها یا گوگل بات ها و کاربرد های آن ها

در دنیای اینترنت خزنده ها یا گوگل بات ها به تعداد بسیاری مشاهده می شوند که هر یک وظیفه ای مشخص دارند. در ادامه قصد داریم برخی از این خزنده ها یا گوگل بات ها را به شما معرفی کرده و مختصری در خصوص عملکرد آن ها توضیح دهید.

Googlebot: این خزنده را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین بات های گوگل معرفی نمود. وظیفه آن خزیدن به تمام بخش ها وب و جستجو و بررسی سایت های فعال است.

Googlebot News: این بات همان گونه از نام آن پیداست به سایت های خبری سر زده و وضعیت آن ها مورد بررسی قرار می دهد. بررسی اخبار های منتشر شده در سایت ها وظیفه این بات است.

Googlebot Video  و Googlebot Images: در سایت های اینترنتی استفاده از عکس ها، ویدئو ها و توضیحات آن ها نقش مهمی دارند و همچنین کاربران اینترنت در بسیاری از مواقع در جستجوی تصاویر و فیلم های خاصی هستند که وظیفه جستجوی تصاویر و بررسی آن ها بر عهده این بات گذاشته شده است.

Google Smartphone: این بات به کاربران تلفن های هوشمند اجازه می دهد در فضای اینترنت به جستجو بپردازند و نتایج مورد نیاز آن ها در اختیارشان قرار می دهد.

در کنار موارد مهمی که ذکر شده برخی دیگر از خزنده ها یا گوگل بات ها نیز وجود دارند که می توانند برای کاربران بسیار مفید باشند.Google Mobile AdSense، Google AdSense، Google AdsBot، Google app crawler، Google Mobile و … می توانند در دسته این قرار بگیرند.

گوگل ابزار هایی برای کاربران تهیه نموده که با استفاده از آن ها می توانند وضعیت سایت را از دیدگاه خزنده ها یا گوگل بات ها و همچنین نحوه نمایش آن برای مخاطبان را مورد بررسی قرار دهند.

مطالعه بیشتر در رابطه با : چگونگی اصلاح پیوند یکتا در وردپرس

نحوه عملکرد خزنده ها یا گوگل بات ها چگونه است؟

نحوه عملکرد خزنده ها یا گوگل بات ها چگونه است؟

برای این که با نحوه عملکرد خزنده ها یا گوگل بات ها آشنا شوید باید بدانیم که این نرم افزار ها چگونه وارد یک سایت شده و آن را شناسایی می کنند و سپس چگونه عملکرد سایت را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند. نتایجی که از بررسی های آنها به دست می آید می تواند باعث رتبه بندی سایت ها در میان سایر رقبا گردد.

سه ابزار اساسی برای وب سایت ها وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانند به خوبی توسط خزنده ها یا گوگل بات ها شناسایی شده و مورد بررسی قرار گیرد. فراموش نکنید مدیران سایت و صاحبان کسب و کار های اینترنتی همواره به دنبال راه های هستند که گوگل بات ها زودتر به سراغ سایت آن ها بیایند و صفحات سایت به اصطلاح ایندکس شود.

سایت مپی که برای وب سایت در نظر گرفته می شود، لینک سازی های داخلی و خارجی و همچنین درخواستی که برای بازدید از سایت به خزنده های گوگل ارسال می شود می توانند به عنوان مهم ترین ابزار برای این کار شناخته شوند.

نکته ای در خصوص این ابزار ها باید عنوان نمود این است که موارد مثال سایت مپ ها اگرچه نقشی اساسی در شناسایی سایت توسط خزنده ها یا گوگل بات ها دارند اما نقشی در رتبه بندی سایت ندارند. سایت مپ به خزنده ها یا گوگل بات ها کمک می کند تا بر اساس آن مسیر حرکت مشخصی داشته باشند.

آیا با استفاده از سایت مپ می توان بات هارا هدایت کرد؟

آیا با استفاده از سایت مپ می توان بات هارا هدایت کرد؟

به بیان ساده تر شما با استفاده از یک سایت مپ حرفه ای می توانید این بات ها هدایت کنید. از طرف دیگر برخی از مواردی نظیر لینک سازی ها در هر دو بخش می تواند نقشی مهم و حیاتی ایفا نماید.

هنگامی که خزنده ها به لینک های جدید می رسد شروع به بررسی آن ها از لحاظ عملکرد می کنند. اگر این خزنده ها متوجه شوند که لینک مورد نظر به درستی کار نمی کند و یا تغییر در آن ایجاد شده است. صفحه ای را که قبلا ایندکس نموده به روز رسانی می کند. سپس پس از بررسی صفحات یک سایت بر اساس برنامه ریزی های مشخصی زمانی بررسی بعدی و بازگشت خزنده ها به سایت را تعیین می نمایند.

در کنار این مواردی که ذکر شده ممکن است در سایت شما موانعی وجود داشته باشند که از ورود گوگل بات ها به آن جلوگیری نماید. به عنوان مثال ممکن است در سایت شما  robot.txt بر روی سرور به خزنده گوگل اجازه وجود به سایت را ندهد و همین امر می تواند ایندکس شدن صفحات سایت را به تعویق بیندازد.

یکی دیگر از موانعی که می تواند این مشکل را برای صفحات یک سایت ایجاد نماید این است که متا تگ ربات در آن صفحه به گونه ای تعریف شده باشد که به گوگل بات ها اجازه ایندکس کردن صفحات را ندهد. در این شرایط خزنده ها می توانند صفحه مورد نظر را بخوانند اما آن را ایندکس نمی کنند.

رضایت شما از این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست

نام و نام خانوادگی(Required)
نوع درخواست(Required)
درخواست در رابطه با؟(Required)

مقالات مرتبط

 

فرم درخواست

نام و نام خانوادگی(Required)
نوع درخواست(Required)
درخواست در رابطه با؟(Required)