سئو و بهینه سازی سایت چیست و چرا باید به سئو اهمیت داد ؟

سئو و بهینه سازی سایت

فهرست مطالب

تعریف سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی دارای یک تعریف کوتاه و ساده نیست . برای کسب دانش تو این زمینه ، زمان تحقیق و مطالعه مفید باید قرار داد تا به یک تعریف و درکی از این دانش رسید.

اما اگر بخواهیم یک تعریف مشترک از معنی SEO داشته باشیم ، باید بگوییم که Search Engine به معنی موتورهای جست و جو هستند که محبوب ترین و پر استفاده ترین آن گوگل هستش.

البته Bing ، Yahoo ، Ask ، Yandex ، Duckduckgo و … از باقی موتورهای جست و جو گر مطرح هستند.

سئو مجموعه اموری است که روی سایت انجام می پذیرد و به افراد مسلط روی این امور سئو کار گفته می شود.

ما برای بالا بردن میزان ترافیک سایت از سئو استفاده می کنیم.

اما واژه Optimization به معنی بهینه سازی می باشد. به مجموعه اقداماتی که درون سایت (سئو داخلی) و یا خارج از وب سایت (سئو خارجی) انجام می شود را بهینه سازی برای سایت یا بهینه سازی برای کلمه یا لینک یک سایت می گویند.

در نتیجه در پاسخ به سئو چیست باید گفت Search Engine Optimization که کوتاه شده آن SEO است به معنی بهینه سازی برای موتورهای جست و جو را می باشد ولی در واقع این گونه نیست.

سئو یعنی بالا بردن رتبه سایت شما در نتایج سرچ موتورهای جستوجو با کمک تکنیک های سئو.

عوامل زیادی میتواند در میزان بازدید سایت شما اثر بگذارد که آنها می توانند شامل:

کلمه های کلیدی ها ، لینک های داخلی و تصاویر گذاشته شده باشند.

به مجموعه ی کارهایی که برای بالا بردن تعداد بازدید کنندگان سایت ، طراحی آن و افزایش ترافیک سایت انجام می پذیرد سئو می گویند.

هدف از راه اندازی یک وب سایت ، کسب درآمد از فروش خدمات و محصولات به مشتریان می باشد.

پس باید برای افراد و انسان ها به صورت بهینه تولید محتوا مفید انجام داد و افزایش ترافیک گرفت تا گوگل و سایر موتورهای جست و جو به سایت رتبه دهند.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و با نرم افزار هایی مثل اینستاگرام کار می کنید شما ناچار به یادگیری و استفاده از سئو می شوید.

جالب است بدانید که بیش از 200 فاکتور در زمان رتبه بندی سایت توسط موتورهای جست و جو مورد ارزیابی قرار می گیرند و بر اساس آن رتبه دهی را انجام می دهند.

پس رقابت بسیار سنگین و نزدیک است و باید بدانید که این فاکتورها مدام در حال به روزرسانی هستند و شما برای کسب موفقیت می بایست سایت خود را مدام با این آپدیت ها به روزرسانی کنید و عملیات سئو را به درستی انجام دهید.

پس باید در نظر داشت برای موفقیت در عملیات سئو ، باید برای افراد و انسان ها تولید محتوای مفید انجام داد تا به نتیجه دلخواه رسید.

اهمیت SEO

دلیل اهمیت سئو و بهینه سازی در چیست ؟

فواید سئو

  • سئو و بهینه سازی یا همان بازاریابی آنلاین از طریق سئو ،از جمله موضوعات مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ است .
  • عدم توجه به آن مساوی با شکست کسب و کار های اینترنتی مبتنی بر وب سایت است.
  • قرار گیری درنتایج اول جستجو می تواند منجر به افزایش قابل توجه بازدید وب سایت شده.
  • کسب رتبه های برتر گوگل یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در سایت های اینترنتی به شمار می آید.
  • بهینه سازی کردن درست سایت شما برایتان این امکان را فراهم می کند تا بیشترین بازدید را داشته باشید و در بهترین جایگاه قرار بگیرید.
  • برای این که در جایگاه مناسبی از دیدگاه موتور های جستجو قرار بگیرید و به اصطلاح بازار یابی خدمات و محصولات خود را به موتور های جستجو بسپارید ، لازم است امتیاز مناسبی نزد موتور های جستجو کسب نمایید.
  • محدود نشدن به مشتریان ثابت و قدیمی.
  • عدم محدودیت در زمان و مکان.
  • بی نیاز شدن از هزینه تبلیغات در موتورهای جست و جو.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد : دیجیتال مارکتینگ ، تعریف ، آشنایی با مزایا و معایب و ویژگی ها

فرآیند سئو و بهینه سازی

فرایند سئو مارکتینگ

در اصل فرآیندی که در سئو باید شکل بگیرد تشکیل شده از امور زیر می باشد و در ابتدا این خزنده ها یا ربات های گوگل هستند که وارد سایت شما می شوند و Crawling را انجام می دهند.

سپس عملیات Indexing یا ثبت نتایج در گوگل را انجام می دهد و در نهایت به لینک مورد نظر یک جایگاه می دهد که به آن Ranking می گویند.

Crawling
Indexing
Ranking
Showing

موتور های جستجو یا خزنده های موتورهای جست و جو هنگامی که وارد یک سایت می شوند شروع به بررسی وضعیت سایت از دیدگاه مختلف می نمایند.

الگوریتم های مشخصی برای فعالیت ربات های موتور های جستجو طراحی شده که به فرآیند بررسی سایت ها بهبود بخشیده است.

آن چه برای موتور های جستجو در بررسی وضعیت سایت دارای اهمیت است متن ها و نوشته های موجود در سایت است.

سایت ها به طور روزانه توسط بات های گوگل مورد بررسی قرار نمی گیرند و در بازه های زمانی مشخصی این کار انجام می شود.

این زمان مناسبی است تا شما با برنامه ریزی های دقیق سئو انجام داده و سایت را برای بررسی بعدی ربات ها آماده کنید.

هنگامی که ربات ها مجدد به سایت شما مراجعه می کنند صفحات جدید و مطالب و تصاویر جدید را مورد بررسی قرار می دهند و به سایت شما امتیاز می دهند.

سایت های حرفه ای هر روز سایت خود را و مطالبشان را به روز رسانی می کنند ، تا با ارزیابی های گوگل امتیاز بالاتری به دست بیاورند.

در این جا است که موضوع سئو پر رنگ تر به چشم می آید.

تقسیم بندی و آشنایی با انواع SEO

دسته بندی های مختلفی برای سئو وجود دارد به طور کلی اگر بخواهیم این موارد را مورد بررسی قرار دهیم ؛ خواهیم داشت که :

1/ سئو و بهینه سازی از لحاظ ساختار

الف/ سئو داخلی

ب/ سئو خارجی

2/ سئو و بهینه سازی از لحاظ هدف گذاری و استراتژی

الف/ سئو کلاه سیاه

ب/ سئو کلاه خاکستری

ج/ سئو کلاه سفید

د/ سئو منفی

کسب اطلاعات بیشتر در مورد : انواع کلاه سئو ، سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری

اهمیت سئو و بهینه سازی در موفقیت کسب و کار های اینترنتی

قیت کسب و کار های اینترنتی

بدون تردید اهمیت سئو و بهینه سازی در موفقیت کسب و کار های اینترنتی غیر قابل چشم پوشی است.

اگر که به رشد کسب و کار خودتان و پیشرفت آن فکر می کنید بدون تردید نیازمند سئو هستید.

افرادی که به عنوان کارشناس سئو بر روی وضعیت سایت ها کار می کنند می توانند به عنوان یک بازار یاب حرفه ای قلمداد شوند. 

برای موفقیت در هر شغلی بازاریابی به عنوان یکی از اصول اساسی فروش باید مورد توجه قرار بگیرد.

بسیاری از مواردی که در سئو و بهینه سازی سایت ها اثر گذار هستند در واقع مواردی هستند که تا حد زیادی با  مسائل مربوط به بازاریابی هم پوشانی دارند.

برای مثال وقتی که ما درباره اهمیت استفاده از کلمات کلیدی صحبت می کنیم، در واقع بحث مان درباره ی شناخت دقیق مخاطبان و نیاز هایشان است.

رعایت اصول SEO

اهمیت سئو و بهینه سازی

یک سئو کار حرفه ای باید در ابتدا جامعه هدف خود را شناسایی کرده و سپس نیاز سنجی های مورد نظر را انجام دهد.

نتایج حاصل از مطالعاتی که همه بر پایه اصول مارکتینگ صورت می گیرد می تواند شکل دهنده روند انجام سئو باشند.

به طور کلی سئو می تواند به گونه های مختلفی به بهبود وضعیت سایت کمک نماید. 

به عنوان مثلا در بخش فنی سئو فعالیت های سایت از لحاظ عملکردی و فنی و برنامه نویسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فرآیند هایی نظیر بهبود وضعیت سایت از لحاظ سرعت و رفع خطاهای مشخص شده از دیدگاه ربات های گوگل و مواردی از این قبیل می تواند سبب انجام صحیح سئو شود.

هر چه فعالیت های شما بیشتر منطبق با اصول سئو و بهینه سازی باشد می توانید انتظار داشته باشید که سئو موفق تری را نیز داشته باشید.

موتور های جستجو در صورتی که سایت شما را دارای قابلیت های مورد نظر بیابند رتبه بهتری برای شما در نظر گرفته.

و با نمایش شما در صفحات اول نتایج جستجو در واقع بهترین و کاربردی ترین بازاریابی را برای کسب و کار اینترنتی شما میدهند.

برای این که بتوانید فرآیند سئو و بهینه سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید می توانید از ابزار هایی که توسط گوگل برای شما در نظر گرفته شده است استفاده نمایید.

به عنوان مثال گوگل آنالیتیکس یکی از این ابزار های کاربردی است که بررسی آمار و ارقام ارائه شده در آن چه برای سایت خود تان و چه برای سایت رقبای شما می تواند کمک فراوانی به بهبود فرایند سئو نماید.

علاوه بر این می توانید از قابلیت های سایت هایی مانند سایت MOZ نیز برای این موضوع کمک بگیرید.

رابطه میان سئو و محتوا نویسی

رابطه میان سئو مارکتینگ و محتوا نویسی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در خصوص سئو باید به آن توجه نمود، محتوا نویسی است. 

در واقع بازاریابی از طریق محتوا و سئو در یک سمت و سو حرکت می کنند و باید از ویژگی های مشترک این دو حداکثر استفاده برده شود.

منظور از محتوا نویسی یا همان بازاریابی محتوایی این است که شما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در خصوص خدمات، فعالیت ها و محصولات خود محتوایی را تنظیم کرده و برای مخاطبان به نمایش بگذارید.

محتوای نوشته شده شما باید قابلیت جذب خواننده را داشته باشد پس باید جذاب باشد و دارای عکس و فیلم باشد.

محتوا نویسی فقط به نوشتن متن ختم نمی شود .

و باید اصول سئو در آن رعایت شود که یکی از آن ها کپی نبودن متن شما است که از سایت های دیگر برداشته می شود .

چون گوگل متنی که کپی شده باشد را قبول ندارد و زمانی که متن مورد نظر توسط خزنده ها بررسی می شود ، سایت متخلف را جریمه می کند.

نکته مهمی که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که این محتوا باید بر اساس اصول سئو تهیه و تدوین شود.

به عنوان مثال مطابق با اصول سئو شما باید چگالی مشخصی از کلمات کلیدی را در داخل متن استفاده نمایید. بهتر است متون شما بیش از اندازه بلند یا کوتاه نباشند.

تاثیر سئو بهینه سازی سایت

شما می توانید سئو را با استفاده از ابزار هایی که در دسترس تان قرار گرفته است به صورت کاملا حرفه ای پیش ببرید.

به عنوان مثال می توانید با بررسی وضعیت بازدید هایی که از محتوای رقبای تان انجام شده و آنالیز های آماری مربوطه بهترین مسیر را برای موفقیت SEO خود ایجاد نمایید.

اگرچه این دو حوزه یعنی بازاریابی محتوایی و سئو دارای اشتراکات فراوانی هستند اما نمی توان منکر این موضوع شد که در سئو هدف اصلی ;کاربران هستند.

در واقع هنگامی که شما بر سئو تمرکز می کنید قصد و هدف اصلی شما باید جلب رضایت کاربران باشد.

رضایت شما از این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فرم درخواست

نام و نام خانوادگی(Required)
نوع درخواست(Required)
درخواست در رابطه با؟(Required)

مقالات مرتبط

 

سایر مقالات

 

به دنبال چه مطلبی هستید ؟

بازنشر در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram